Stipa offneri Breistr. Procés-Verb. Soc. Dauph. Étud. Biol. (Grenoble), ser. 3, 17: 2 (1950)
=Stipa juncea auct., non L. (1753)
![]() |
Inflorescència de pelaguer, Flix, vora el pont, 26 de gener de 2013 |
Planta perenne de la família de les gramínies -Poaceae-, forma mates cespitoses que poden arribar als 80 cm.
![]() |
Tija i fulla de pelaguer, Flix, vora el pont, 26 de gener de 2013 |
Les fulles de forma junciforme, estreta, són quasi totes basals, unes poques es troben a la tija. Les beines envolten la tija i, la superior, la inflorescència abans que no s'obri. El limbe és allargat, sovint de més de 40 cm i molt estret, convolut. Entre la beina i el limbe hi ha una lígula aguda que no supera els 3-4 mm.
![]() |
Inflorescència de pelaguer, Flix, vora el pont, 26 de gener de 2013 |
La inflorescència és una panícula molt ramificada amb els peduncles escabres molt prims al capdamunt dels quals hi ha les espiguetes.
![]() |
Inflorescència de pelaguer, Flix, vora el pont, 26 de gener de 2013 |
Les flors típiques de la família estan protegides per les glumes, peces herbàcies externes de fins a 6 mm, lanceolades i amb 5-7 nervis, acabades en una aresta apical llarga i prima. La cicatriu que forma la inserció de la flor -cal·lus- és pilosa i de fins a 2,5 mm. Lema igual de llarga que la pàlea de fins a 10 mm, pilosa i amb aresta terminal que pot superar els 10 cm i escabra; 3 anteres de fins a 5 mm amb un fascicle de pèls a l'àpex de la teca. Grana allargada amb una cicatriu central ventral i longitudinal. Floreix a partir del març; en anys de bonança com l'actual a partir del gener i fins al maig.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada